Ta lån för att köpa mini chopper

Jag och några kompisar ska på cykelsemester.
Det är tal om att vi eventuellt ska åka på så kallade mini choppers, men jag har flera invändningar mot det. Det här är några av mina motargument:
1) Det är farligt att åka på vilket motordrivet fordon som helst, när man inte är van. Ingen av oss är vidare bra på trafikregler, och våra små silhuetter lär väl knappt synas på motorvägar där långtradare dånar förbi.
2) Det är mycket dyrare att åka på en mini chopper än det är att köpa en vanlig, begagnad cykel att trampa fram på. Om jag ska köpa en mini chopper måste jag ta ett lån. Jag har inget emot att ta ett lån, men hellre för att köpa cykel då.
3) Det är, de facto, olagligt att åka mini chopper på svenska vägar. Mina kompisar invänder hela tiden mot detta argument att det inte finns några poliser på landsbygden. Jag är inte benägen att hålla med, av uppenbara skäl. Det finns visst poliser på landsbygden och jag vill inte förlora mitt körkort, eller få böter för den delen.
4) Det är mycket mer naturvänligt att cykla. Okej, jag erkänner att det här är ett av mina svagaste argument, eftersom att moppar trots allt inte släpper ut så extremt mycket avgaser. Men många bäckar små, säger man väl?
5) Det är ett väldigt fult fordon vi snackar om här. När man sitter på en av de där maskinerna ser man ju hur löjlig ut som helst. Visst, det handlar inte om att se snygg ut, men om mina kompisar vill åka på dem för att de ser coolt ut så misstar de sig grovt.
6) Man hamnar så långt ned på en chopper att man ser väldigt dåligt. Ifall syftet med vår resa är att se Sverige så kunde vi ju inte ha valt ett sämre transportmedel. Nere ifrån sätet har vi dels väldigt dålig överblick själva och dels syns vi mycket sämre än om vi hade cyklat. Med andra ord tar vi ännu en stor risk ur trafiksäkerhetsperspektiv. Jag är helt enkelt skeptisk. Men å andra sidan… Det är väl så att livet ska levas lite galet, och då tycks det här helt klart vara ett sätt att göra det å. Med undantag för min långa lista ovan så kanske det kan vara värt ett försök. Jag ska försöka fundera på hela konceptet ur en annan synvinkel.
Vem vet – en ”cykelresa” på chopper kanske blir det roligaste jag någonsin har gjort?
Trackback
RSS 2.0