Studenten

Om några veckor hägrar studenten. Jag har redan hela sommaren planerad, med festivaler, tågluff och några veckor på landet. Vi har ett sommarhus på Öland som jag har längtat efter hela vintern. Där kan man ligga på stranden hela dagar i rad och bara läsa och lapa sol. Studentskivorna sätter igång i början av maj och avslutas med den stora skivan som alla i skolan går på, kvällen för studenten. Timmarna innan dess är det förstås studentmottagning för hela släkten och man ska springa ut ur skolbyggnaden, få champagnefrukost och sådant.
Det ska verkligen bli underbara dagar och jag har köpt både en vacker avslutningsklänning och en partyklänning för att fira mig själv lite. Det finns bara ett litet problem och det är en ren skolfråga: Matematik, närmare bestämt. Jag har aldrig haft särskilt stora problem med matte, men det senaste året har jag lagt mindre och mindre krut på de naturvetenskapliga ämnena. Jag antar att jag utgick från att jag skulle klara dem, men sedan när det blev allt svårare matte märkte jag att jag började komma efter. Plötsligt hade jag inte längre en aning om vad läraren pratade om, och jag visste att jag inte hade råd att inte få godkänt i Matematik B. Som tur är kunde jag vända mig till mina föräldrar som genast hjälpte mig att ta extralektioner på IKU.

Nu gäller det att jag bara är lite alert på både de lektionerna och de som är i skolan så ska jag nog klara det nationella provet och få mitt G. Kanske till och med ett VG? Jag vet att min lärare har ett gott öga till mig, så ifall jag bara presterar bra på proven så ska jag nu ha ganska goda chanser. Det enda som inte får hända är att jag får ett IG och måste plugga i sommar. Jag vill inte att en enda festivalkonsert eller dag på stranden ska bli lidande, och jag vägrar sommarskola. Mina betyg i övrigt är helt ok, så det skulle vara så trist om ett IG drog ned hela min poäng, även om det inte är i ett av de ämnen som man måste ha godkänt i för att få högskolekompetens. Inte för att jag är säker på att högskola eller universitet väntar för mig, men det ser inte bra ut när man söker jobb att inte vara behörig. Tänk att det är jobb som väntar nu, och inte mer utbildning. Jag ser verkligen fram emot att tjäna pengar och ha ett riktigt vuxenliv. Men först studentskivorna och sommarlov!
Trackback
RSS 2.0