Omega

Tiden är mogen för mig att äntligen köpa en riktigt schysst klocka. Har suttit och kikat på Watch on Watch, där de lyxigaste märkena och produkterna finns listade. Har fastnat för Omegas ”Seamaster Planet Ocean” för 23 975. Den har repfritt safirglas och vattenskydd på så långt ned som 600 meter och i butikerna går den på över 25 000. Älskar Omegas klockor, precis som Pierce Brosnans Bond gör, och har alltid varit lite intresserad av dess status och historia. Omega har funnits sedan 1848 då det utvecklades i Schweiz. 1903 gick de ihop med Tissot, följt av flera andra sammanslagningar.

Det känns som att Omega är det klockmärke som har störst plats i modern kultur. Se till exempel på NASA; de valde specifikt ut märket för att bäras av alla deras astronauter som var på Apollouppdrag. (Klockan hette Speedmaster.) Den första klockan på månen var en Omega: Speedmaster Professional Chronograph. Även James Bond-kopplingen är ganska grym. När Bond fyllde 40 år skapades bara 10007 Seamaster 300M Professional, det ur som användes i Golden Eye. Tidigare använde Bond Rolex, men det märket känns lite för klassiskt och uttjatat, tycker jag. Lite annan trivia om Omega är att namnet härstammar från den sista bokstaven i det grekiska alfabetet och betyder ungefär ”stort”. Det var också den första tillverkaren av klockor som var tidtagare under OS. Sport och Omega har överlag gått hand i hand genom decennierna. Det medför även att få klockor har testats – och klarat dessa tester – så mycket. Jag har svårt att tänka mig en instans som är så disciplinerad och noggrann med att undersöka och ”provköra” sin utrustning som just NASA. Inte för att jag kommer att befinna mig så hemskt mycket ute i rymden den närmaste tiden, men det känns häftigt att känna till. Ett annat fint exemplar på Watch on Watch ur Omegas kollektion är Seamaster Aqua Terra. Den har bara vattenskydd till på 150 meter, men är väldigt snyggt utformad och har repfritt safirglas den med. Skulle göra sig oerhört fräsch till exempelvis svarta skjortor, men om jag vill ha den här blir det till att punga ut ytterligare fem tusen.

Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker mest om armband av stål eller mörkt läder. Det beror så mycket på vilken livsstil man har i övrigt och hur man klär sig. Det känns som att stålarmband gör sig som bäst på en något yngre generation, medan man senare i livet blir stiligast i ett diskret läderarmband. Det är väl egentligen det jag diggar mest med Omega: att deras kollektion rymmer så många olika klockor, men alla kommer med samma känsla av värdighet och styrka.
Trackback
RSS 2.0